logo
Belépés
Rossmann mano

Rossmanó Babaprogram

A várandósságtól a baba 3 éves koráig.

VITAMIN ÉS ÁSVÁNYI ANYAG SZÜKSÉGLET TERHESSÉG ÉS SZOPTATÁS ALATT

A gyermekvárás időszaka, a magzat kihordása boldog, de felelősségteljes feladat is egyben.

Mivel a magzat az édesanya szervezetéből kapja a növekedéséhez, fejlődéséhez szükséges tápanyagokat, a kismama és a gyermek számára egyaránt fontos az egészséges étrenden kívül, a megváltozott igények biztosítása.

Különösen ügyelni kell a megnövekedett vitamin- és ásványi anyag szükséglet folyamatos pótlására.

Először is tisztázzuk, hogy mit is jelentenek ezek a fogalmak!

Vitaminok

A vitamin szó jelentése: vita-amin, az élethez szükséges fehérje. Az elnevezés, 1912-ben Kazimirez Funk lengyel biokémikustól származik. Ezek olyan szerves vegyületek, amelyek a szervezet számára igen kis mennyiségben, de feltétlenül fontosak. Olyan anyagok, melyek a különböző anyagcsere folyamatokat segítik elő. Hiányukban sokkal kisebb hatásfokkal, vagy egyáltalán nem működnének.

Optimális vitaminszükséglet az, amely teljes mértékben kielégíti a szervezet vitamin igényét és az ennél nagyobb bevitt mennyiség, már nem javítja a szervi működést. Minimális vitaminszükséglet az a vitamin mennyiség, melynek bevitele esetén, a vitaminhiány tünetei még nem jelentkeznek.

A vitaminokat a zsírban oldódó és a zsírban nem oldódó ( „vízben oldódó”) csoportra oszthatjuk. A vízben oldódó vitaminokat nem lehet túladagolni, mert a felesleg távozik a szervezetből, ezért rendszeres pótlásuk szükséges: C-vitamin és a B-vitaminok.

A zsírban oldódó vitaminoknál (A, D, E, K) azonban fennáll a felhalmozódás lehetősége.

Javasolt a kismamák számára kifejlesztett magzatvédő vitaminkészítményeket, már a fogantatás előtt minimum egy (ajánlott három) hónappal elkezdeni. Az anyai vérben olyan vitaminkoncentráció alakul ki, ami a havi vérzés kimaradásakor (a magzati fejlődés 15. napja) kialakuló fejlődési zavarokat kivédheti. A velőcső záródása a fogamzást követő 28. napra befejeződik, de ilyenkor még a legtöbben nem biztosak abban, hogy terhesek.

A-vitamin:

Szükséges a növekedéshez, a csont-, a fog-, és a bőrszövet kialakulásához és épségéhez, továbbá növeli a fertőzésekkel szembeni ellenállást. A várandóság alatt negyedével nő a szükséglet. A tej, tejtermékek, tojássárgája és a máj sokat tartalmaznak belőle. A ß-karotin, az A-vitamin előanyaga, tehát átalakulhat vitaminná. Forrásai: sárgarépa, sütőtök, sárgadinnye. Antioxidáns: az anyagcsere-folyamatokban keletkező káros anyagokat semlegesítheti.

B2-vitamin:

Fehérje-zsír-szénhidrátok anyagcsere-folyamataiban vesz részt. Az élesztő, a tej és a tejtermékek, zöldség- és főzelékfélék, húsok tartalmazzák. A szükséglet 25%-kal megnövekszik. A napi bevitel nem haladhatja meg a 200 mg-ot, mert ez esetben magnézium hiány léphet fel.

B6-vitamin:

Számos fehérje, szénhidrát és zsíranyagcserében közreműködő enzim alkotórésze, továbbá energia átvitelben is szerepet játszik. A szükséglet növekedése 25%, de 100 mg a javasolt napi mennyiség, mert túlzott bevitel esetén fájdalmas íngyulladás és zsibbadásos panaszok jelentkezhetnek. Forrásai: máj, hús, tej-tejtermékek, hüvelyesek, élesztő, burgonya, fejes káposzta, vöröshagyma, mák, banán, dinnye.

C-vitamin:

A sejtek épségéért, a vas felszívódásáért felel. Antioxidáns hatású, az ellenálló képességet fokozza. A szükséglet növekedése 30%. A terhesség alatti elégtelen bevitel, a méhlepény méretének csökkenéséhez és az újszülött fejlődésének visszamaradásához vezethet. Források: citrusfélék, zöldség. és főzelékfélék, csipkebogyó.

E-vitamin:

Antioxidáns vegyület. A szükséglet növekedése 25%. Forrásai: olajos magvak, hüvelyesek.

Folsav:

A sejtosztódáshoz szükséges vitamin. A magzat központi idegrendszerének kialakulásakor elengedhetetlen a jelenléte. A szükséglet megkétszereződik! Túladagolása azonban gátolja a cink felszívódását. Forrásai: zöld leveles zöldségfélék, főzelékfélék, gyümölcsök.

Ásványi anyagok

A szövetek felépítésében vesznek részt, a szervezet működését biztosítják, hormonok, enzimek alkotórészei. A szervezet nem képes előállítani, így a táplálkozással kell a megfelelő mennyiségben bejuttatni.

Kalcium:

A csontok és a fogak legfőbb építőanyaga, de az izomműködésben és a véralvadásban is fontos. A szükséglet növekedése 50%. Forrásai: tej-tejtermékek. Túlzott bevitel esetén a vesékben lerakódik és vesekőképződést okozhat, illetve az érfalon lerakódva érelzáródást eredményezhet.

Foszfor:

A szövetek felépítésében játszik fontos szerepet. A szükséglet növekedése 50%. Forrásai: tej-tejtermékek, gabonafélék, olajos magvak.

Magnézium:

Az ideg- és izomműködésben, a csontok és a fogak felépítésében, az enzimek működésében szükséges elem. Hiánya hajlamosít a terhességi görcsök kialakulására. A szükséglet növekedése 50%. Forrásai: gabona magvak, hüvelyesek, teljes kiőrlésű pékáru.

Vas:

A vér oxigén szállításában, a vörösvértestek képződésében és a sejtműködéshez szükséges. Hiányában vérszegénység és fejlődési rendellenességek fordulhatnak elő. A szükséglet megkétszereződik! Forrásai: hús, máj, dió, gabona magvak, hüvelyesek.

Jód:

A pajzsmirigyhormonon keresztül az anyagcsere szabályozásában van szerepe. Hiánya, a magzati élet során növekedési, majd szellemi visszamaradást okozhat. A szükséglet növekedése: 25%. Az ivóvízzel tudjuk felvenni, de Magyarország legnagyobb része jódhiányos terület, ezért pótlása fontos.

Nátrium:

A sejtek működésének elengedhetetlen anyaga. Sajnos konyhasó formájában általában túl sokat fogyasztunk belőle, ezért bevitele csökkentendő.

További védőnői tanácsról szóló cikkek