logo
Belépés
Rossmann mano

Rossmanó Babaprogram

A várandósságtól a baba 3 éves koráig.

ALTATÁSI TANÁCSOK I.

Egyre több szülő fordul hozzám  gyermekével kapcsolatos altatási problémákkal.  Valahogy egyre nehezebb eldönteniük, hogy együtt-külön, illetve közös vagy külön szobában altassák a kicsiket. A különféle internetes portálokon néha egymásnak ellentmondó tanácsok olvashatók. Remélem, valóban hasznos és használható tanácsokkal sikerült ellátnom az eddig hozzám fordulókat! Most igyekszem több szemszögből körül járni ezt a problémát!

Az újszülött és a kiscsecsemő még „igazoltan” ébredhet éjszakánként, hiszen körbe eszi a napot. Még nem tudja megkülönböztetni a nappalt az éjszakától. Természetesen, ha már a kezdetektől 4-5 óránként ébred éjszaka, nem jelent gondot. Csak abban az esetben, ha a fejlődésében elmaradás van, illetve nehezen ébreszthető, aluszékony a baba. Születés után nem mindig gördülékeny az új körülményekhez történő alkalmazkodás, hiszen a magzati élethez képest igencsak más környezetbe kerül az újszülött.

Vannak egyéb esetek, amikor szintén elfogadhatóbb a szülők számára az éjszakai nyugtalanság. Ilyen a fogzás, a szeparációs szorongás, valamilyen betegség időszaka és minden olyan helyzet amikor változás történik a gyermek környezetében. A leggyakoribb ok mégis a hasfájás. Általában 3-4 hónapos kor körül érik meg a baba arra, hogy akár az egész éjszakát átaludja. De, sajnos elég gyakran alakul ez másképp.

Egy biztos nincs tuti tipp!

Van néhány trükk, ami segíthet elérni, hogy a baba nyugodtan átaludja az éjszakát, de lehet, hogy végig kell próbálni mindet a siker eléréséig.

Külön vagy közös szoba a babával

A baba megérkezéséig el kell dönteni, hogy külön szobában alszik a kicsi vagy közös lesz a szobája a szülőkkel.

A legtöbb esetben külön, minden tekintetben az érkező újszülött igényeit kielégítő külön szobát terveznek a szülők.

Ez abban az esetben előnyös, hogy nem zavarják a baba nyugalmát és a szülők is élhetik, az éjszakai etetéseket leszámítva, a megszokott életüket. Továbbá bizonyos kor (2 év körül) nem kell a gyermeket külön szobába átszoktatni.

Az újszülöttnek viszont természetes igénye, hogy az édesanyja közelében szeretne lenni, ezért a külön szoba esetén kialakult távolság nyugtalan alvást és nehezebb altatást eredményezhet. Az újszülött körbe eszi a napot, így az éjszakai szoptatás is nehezebb lehet a külön szoba miatt. Célszerű egy kényelmes hintaszéket vagy ágyat is elhelyezni a szobában.

Tapasztalataim szerint, a közös szoba, a jó megoldás, ahol az újszülött külön kiságyban alszik. Ez lehet rácsos kiságy, de bölcső is. A különböző kutatások szerint, ebben az esetben a legkisebb az esélye a bölcsőhalálnak. A baba kiságyát helyezzék közvetlenül a szülői ágy mellé, így a baba jelzésére a legrövidebb időn belül reagálni tud az édesanya. Megszoptatja, megeteti a kicsit és utána visszateszi az ágyába a gyermeket. Ha szükséges oda bújhat hozzá, simogathatja a hátát, halkan beszélhet hozzá. Meg van az a közelség, ami a csecsemő számára szükséges.

A rendszeres közös ágyban alvást nem ajánlom. Persze vannak kényelmi előnyei, hiszen az éjszakai etetésnél így a lehető legkönnyebb és leggyorsabb mellre tenni a kicsit. Viszont vannak hátrányai is. Nehéz megőrizni a szülők közötti intimitást, talán ebben a helyzetben a legnehezebb a külön ágyba, szobába szoktatás, illetve nagyságrendekkel több baleset történik az így altatott csecsemőkkel.

Megfelelő napirend kialakítása

A csecsemő alvásigénye változik, az újszülött alvásigénye jóval több, mint egy egyévesnek.

Az újszülött napi alvásigénye, 16-18 óra, éjjel átlagosan 8-9 órát,míg nappal 4-5 alkalommal 1-3 órát alszik és 30-60 percet tud aktívan ébren lenni. Az egy hónapos baba alvásigénye szinte még ugyanaz, mint az újszülötté, de kicsit növekedhet az ébrenléti idő mennyisége.

Egy 2-4 hónapos baba napi alvásigénye, 14-15 óra, éjjel átlagosan 9-10 órát, míg nappal 3 alkalommal 1-2 órát alszik és 1,5-2 órát tud aktívan ébren lenni. Ez az időszak, amikor már kialakulhat az ébredés nélküli éjszakai alvás.

Egy 4-6 hónapos baba napi alvásigénye, 14-15 óra, éjjel 10-11 órát, míg nappal 2-3 alkalommal 30-90 percet alszik és 2-3 órát tud aktívan ébren lenni.

Egy 7-9 hónapos baba napi alvásigénye, áltagosan 14 óra, éjjel 10-11 órát is alhat, nappal 2 alkalommal 1-1,5 órát alszik és 3-4 órát tud aktívan ébren lenni.

Egy 10-12 hónapos baba napi alvásigénye, 13-14 óra, éjjel 9-11 órát, míg nappal 1-2 alkalommal 1-2 órát alszik és akár 4-5 órát is ébren tölt.

Egy 13-18 hónapos kisded napi alvásigénye, 13-14 óra, éjjel 9-11 órát, míg nappal 1-2 alkalommal 1-2 órát alszik és 5-6 órát tud aktívan ébren lenni.

Egy 19-24 hónapos kisded napi alvásigénye, 12-13 óra, éjjel 9-11 órát, míg nappal 1 alkalommal 1,5-3 órát alszik és 5-7 órát tud aktívan ébren lenni.

Egy 2-3 éve gyermek napi alvásigénye, 11-13 óra, éjjel 9-10 órát, míg nappal egy alkalommal 1-2 órát alszik és 6-9 órát tud aktívan ébren lenni.

Természetesen ettől egyéni eltérés lehet, de körülbelül ennyi alvás szükséges a babák megfelelő fejlődéséhez.

Tehát a napirend összeállítása, tervezése előtt figyelemebe kell venni a baba szükségleteit. De ne legyen egy merev, „mindenáron betartom” rendszer. Hiszen egy kiscsecsemővel mindennap egy kicsit más! Legyen tehát rugalmas, alakítható, mindig az aktuális igénynek megfelelő. A kialakítás nem megy egyik napról a másikra, tehát ne keseredjen el, ha több idő kell hozzá. A baba növekedésével változnia kell, de mégis legyen egy keret, ami állandóságot biztosít, mert ez biztonságot nyújt a baba számára és kiszámíthatóbbá teszi a napot.

Ne az idősebb gyermeknél bevált, a barátnő gyermeke vagy a szomszéd tanácsainak megfelelően alakítsa ki. Figyelje meg a baba alvás-ébrenlét ritmusát és ehhez kell igazítani. El kell felejteni a stoppert! Fontos viszont a napi tevékenységek fix sorrendje. Vagyis ébredés, tisztázás, etetés, játék (séta) és altatás. Tehát a napi ritmus a lényeg és nem feltétlenül a fix időpont.

További védőnői tanácsról szóló cikkek