Ugrás a fő tartalomra

Kedves Vásárlóink! Technikai problémák miatt egyes Rossmann+ funkciók nem elérhetőek (kuponközpontos kedvezmények, költési egyenleg) és jelenleg nem lehet rendeléseket leadni. Megértésüket köszönjük!

Expressz átvétellel akár 90 perc múlva kézhez kaphatod rendelésed az üzletben
25 000 Ft feletti rendelés esetén a szállítás ingyenes
Rossmann
Rossmann mano

Rossmanó Babaprogram

A várandósságtól a baba 3 éves koráig.

A KORAI FEJLESZTÉS JELENTŐSÉGE ÉS MÓDSZEREI II.

Az eltérő fejlődés további módszerei

DSGM-terápia, Dévény Speciális manuális technika-gimnasztika módszer

A koraszülött világra jött, vagy egyéb okból sérülten született gyermekek korai fejlesztésével foglalkozik. Az Alapítvány vezetője és névadója, Dévény Anna 1976-tól dolgozta ki az egész világon egyedülálló módszerét, melynek lényege, hogy az izmok mozgatásával, masszírozásával stimulálják a nem, vagy nem megfelelően működő agypályákat, ezáltal – a munkát akár már az inkubátorban megkezdve – az elérhető legjobb szellemi és testi egészségi állapotot biztosítják a módszert igénybe vevő gyerekeknek.

A mozgásfejlesztő eljárást a szülési oxigénhiányos idegrendszeri károsodásban szenvedő, valamint az ortopédiai problémákkal küzdő gyerekeknél (gerincferdülés, csípőficam, dongaláb) kezdték alkalmazni.

A módszer abból a jelenségből indul ki, hogy a mozgássérüléssel együtt járó inaktivitás az izmok és az inak zsugorodását vonja maga után. Ha ez a természetellenes állapot rögzül, a mozgást akadályozza. Ezen egy speciális kézzel végzett technikával próbálnak segíteni, fellazítva az izom- és ínzsugorodásokat és a letapadásokat.  A technika segítségével igyekeznek visszaállítani az izom-, ín- és kötőszövet természetes állapotát, működőképességét.  Valamint a mozgássérüléssel járó kóros tartások kóros izomhelyzetet is eredményeznek, aminek a megszüntetése szintén a terápia feladata.

HRG-terápia: Hidroterápiás Rehabilitációs Gimnasztika

Vízben végezhető mozgásfejlesztő terápia, az idegrendszer szabályozásának normalizálódását segíti elő. A megkésett, eltérő mozgás, beszéd és értelmi fejlődés, figyelemzavar, eltérő aktivitás, mozgássérültség, érzelmi kötődési- és beilleszkedési problémák kezelésére, kezdeti tartási hibák korrigálására vállalkozik a gyermek egyéni állapotára kidolgozott mozgássorozatokkal. A gyakorlatokba az összes érzékelő folyamatot (látás, hallás, tapintás, test- és izomtónus észlelés) bekapcsolja.

Minden HRG-fejlesztést alapos neuro- és szenzomotoros szemléletű vizsgálat előz meg. Ennek segítségével a gyermek idegrendszeri érettsége %-ban megadható, ill. a hiányosságok és a meglévő készségek-részképességek profilja is ismertté válik.

A különböző mozgáselemek a vízben könnyebben elvégezhetők, mint a száraz földön. Ez kedvezően hat a gyermek motorikus és szenzoros képességeire. Normalizálja a hiányzó képességeket, valamint a felfogóképességet is növeli.

A terápia vízhez szoktatással kezdődik, ami egy olyan alkalmazkodási folyamat, amely során a gyermek megszokja az új közeget, együttműködik az oktatóval és beilleszkedik a csoportba. Fokozatosan terhelik a gyerekeket.  A vízi gyakorlatokat nagy ismétlésszámmal végzik és törekednek az önálló faladatvégzésre. Ha ezt sikerül elérni növeli a gyakorlatok tempóját és kombinálják is azokat.

A vízben történő mozgás sokban különbözik a szárazföldi mozgásoktól:

A kellemes fizikai környezetben a láb- és a karmunka egyformán részt vehet, légzés- és légzéstempó szempontjából is ideálisnak mondható. A szárazföldi terheléssel ellentétben, maximális terhelés esetén kisebb mértékben emelkedik a pulzus szám és a szervezet hőszabályozó mechanizmusa is jobb a vízben történő mozgásnál.

Alapozó terápia, vagy TSMT – tervezett szenzomotoros tréning

A TSMT feladatsora a nagy- és finommozgások fejlesztése során érleli, strukturálja tovább az idegrendszert. A foglalkozás menete kötött, feladatsorokba rendezett, a gyermek fejlődésének megfelelően fokozatosan nehezedik. A mozgásos feladatok segítik az érzékelés, észlelés fejlődését, a testvázlat, a térbeli tájékozódás, a laterialitás, a dominancia beérését.  

Laterialitás: Féltekei aszimmetria; az emberi agy két, nagyjából szimmetrikus féltekéből áll, egy-egy félteke a test ellenoldali felét irányítja, és onnan kapja az információkat; a lateralitás azt jelenti, hogy a bal agyfélteke a jobb kezet irányítja, és a tőlünk jobbra lévő tárgyakat észleli.

Dominancia - kialakulásáért az idegrendszer felelős, amely a fejlődés során egyszer csak „eldönti”, melyik agyfélteke legyen az erősebb, az irányítóbb a test- és érzékszervek működését illetően. Ha a bal agyfélteke „győz”, a jobb oldal, ha a jobb agyfélteke, akkor pedig a bal oldal lesz az ügyesebb.

 A feladatsorok javítják a gyermek koncentrációs képességét, megalapozzák, segítik a figyelem jobb irányíthatóságát, szerialitás (sorrendiség), a ritmusérzék és a motoros kreativitás fejlődését. A mondókákkal, énekekkel kisért feladatvégzés során fejlődik a kommunikációjuk és anyanyelvi készségük.

A terápia megkésett, eltérő fejlődésmenetet mutató, hiperaktív, figyelemzavaros, tanulási, magatartás, beilleszkedés zavarokkal, súlyos beszédhibás, mozgásban ügyetlen. egyensúly-zavarral küzdő gyerekeknek javasolt.

Ayres-terápia (szenzoros integrációs terápia)

Anna Jean Ayres terapeuta szerint, ha a szenzoros integráció – a szenzoros információk szükség szerinti rendezése – vagyis az érzékelt információk felhasználása a mindennapokban sérül, szükség van szenzoros integrációs terápiára. A terápia nem egyes képességek fejlesztésére irányul, hanem az agy rendező funkcióinak javítására.

Minden szervezetet érő külső és belső ingerekre az idegrendszer motoros, mozgásos választ ad. A testet egyszerre érő sokféle inger felfogása és összerendezése nehézséggel járhat. Az érzékek működésében, az érzékletek összerendezésében fellépő problémák az idegrendszer éretlenségének a következménye.

A terápia fejleszti és pontosítja a nagymozgásokat, tudatosabbá teszi a tempó, a ritmus és az irányok kontrolját. Fejleszti a finommotorikát, a kéz-szem koordinációt, a tér, az irány és a formaészlelést. Erősíti a testsémát és a testtudatot. Segít, hogy kialakuljon a szociális viselkedés, a szabálytudat, a figyelem és az önbizalom. Javulást lehet vele elérni a megkésett beszéd, járás és szobatisztaság esetén. A kezelések során használt sok eszköz vesztibuláris, tapintásos ingerléssel javítja az agyféltekék közötti kapcsolatot. Segítségével jobban működik a tanulási-megismerési folyamat, megelőzhető a későbbi tanulási és magatartási problémák kialakulása.

További védőnői tanácsról szóló cikkek