logo
Belépés
Rossmann mano

Rossmanó Babaprogram

A várandósságtól a baba 3 éves koráig.

A TE ÉTRENDED A BABÁÉ IS – 10 SZUPERÉTEL SZOPTATÓS ÉDESANYÁKNAK

Szülés után az étrenddel kapcsolatban sokaknak a fogyókúra az első gondolatuk, ám anyatejes táplálás esetén ennél fontosabb a megfelelő és minőségi táplálkozás, vitamin- és ásványianyag-pótlás.

Szoptatás során ugyanis az édesanyák vitaminszükséglete jelentősen  növekszik, s a terhesség után közel 70%-uk semmilyen vitamint vagy étrend-kiegészítőt nem szed. Pedig a pici egyetlen tápanyag- és vitaminforrása az anyatej, s az optimális fejlődéshez nagyon fontos, hogy ezáltal élete első hónapjaiban megfelelő mennyiségű vitaminhoz és ásványi anyaghoz jusson.

Az alábbi 10 „szuperétel” rendszeres fogyasztása nagyban hozzájárul a szükséges vitaminok pótlásához, s a kihívásokkal teli hónapok során a megfelelő energiaszint fenntartásához.

1) Lazac: Olyan, hogy tökéletes étel, nem létezik, ám ha valami, akkor a lazac nagyon közel áll hozzá. Kiváló DHA forrás, amely ugyan megtalálható egyébként is az anyatejben, a mérések szerint a rendszeresen lazacot fogyasztók anyatejében jelentősen magasabb arányban. A DHA kulcsfontosságú a picik idegrendszerének megfelelő fejlődéséhez.

2) Alacsony zsírtartalmú tejtermékek: Natúr joghurt, zsírszegény sajt, tej és egyéb tejtermékek – ezek mind kiváló fehérje-, B- és D-vitamin és nem utolsó sorban kalciumforrást jelentenek. Mind a pici csontfejlődéséhez, mind az édesanya saját kalciumszükséglete szempontjából fontos, hogy lehetőség szerint napi 3 adag (3 csésze) zsírszegény tejterméket iktassunk be az étrendbe.

3) Hüvelyesek: A bab – főleg a sötétebb színű – kiváló és nem utolsósorban olcsó vasforrás, főleg vegetáriánusoknak.

4) Áfonya: A szoptatós édesanyáknak naponta legalább 3 adag gyümölcs fogyasztása javasolt, s  különösen érdemes rendszeresen beiktatni az áfonyát. Bár C-vitamin tartalma nem túl magas,  antioxidánsokban kiugróan gazdag. Kutatások szerint rendszeres fogyasztása segít megelőzni az időskori Alzheimer-kórt, a cukorbetegséget, a szürkehályog kialakulását, valamint a szív- és érrendszerre is jó hatással van.

5) Barnarizs: Sokan szívesen elhagynák szülés után a szénhidrátokat a mielőbbi fogyás érdekében, ám ez nem javasolt, mert a tejmennyiség csökkenéséhez vezethet. Igyekezzünk egészséges, teljes értékű szénhidrátokat választani, mint amilyen a barnarizs is, ami megfelelő energiával és tápanyagokkal látja el a szervezetet.

6) Citrusfélék: A szoptatós édesanyáknak több C-vitaminra van szükségük, mint a terhesség során. A narancs és társai kényelmes, akár útközben is elfogyasztható megoldást jelentenek.

7) Tojás: A napi D-vitamin pótlás kiegészítésére kiváló és ízletes megoldás a tojás, amely ráadásul könnyen felszívódó fehérjékben, antioxidánsokban és aminosavakban is gazdag.

8) Teljes kiőrlésű kenyér, tészta: A teljes kiőrlésű termékekben megtalálható folsav nem csak a terhesség alatt, de utána is kulcsfontosságú, mind a baba agyfejlődése, mind a mama egészsége szempontjából. Ezek a minőségi szénhidrátok a kimerítő hónapokban ráadásul segítenek a megfelelő energiaszint biztosításában.

9) Leveles zöldségek: Az alacsony kalóriatartalmú spenót, sóska, zeller, mángold, fejessaláta és egyéb leveles zöldségek mind tele vannak a baba és az édesanya számára fontos A- és C-vitaminnal, vassal, és nem utolsósorban kiváló kalciumforrást is jelentenek, ami elégtelen tejtermékfogyasztás esetén fontos.

10) Víz: A szoptatós édesanyáknak fokozottan kell figyelniük a megfelelő hidratálásra. A legjobb választás ez esetben is a víz. A koffeines italokkal nem árt a szülés után is óvatosan bánni, mert az anyatejbe jutva nyugtalan alvást okozhatnak a picinél. Érdemes ezért napi maximum 2-3 csészére korlátozni a tea és kávéfogyasztást, vagy koffeinmentes verzióra váltani.

A folyamatos és kiegyensúlyozott vitaminbevitel a mindennapi táplálkozás nem mindig megoldható ezekben a gyönyörű, ám kihívásokkal teli hónapokban. Ehhez nyújtanak kényelmes és megbízható segítséget a kifejezetten szoptatós édesanyák számára készült termékek.

Kíváncsi vagy, mely ételeket eheted és melyeket javasolt kerülni szoptatás alatt? Próbáld ki kalkulátorunkat:

Mit egyek a terhesség alatt? - táplálkozási tanácsok kismamáknak - Első 1000 nap (elso1000nap.hu)

További szoptatásról szóló cikkek