logo
Belépés
Rossmann mano

Rossmanó Babaprogram

A várandósságtól a baba 3 éves koráig.

FOGÁPOLÁS A TERHESSÉG ALATT

Egészséges kezdetek anyának és babának


Hormoningadozások, kívánósság, reggeli hányinger – a terhesség testi változásokat idéz elő, és ebben a fogak és a fogíny is érintettek.

A fokozódó vitamin- és tápanyagszükséglet, a test megnövekedett vérmennyisége, a megszokottnál nagyobb savtartalmú nyál; és mindezek kiegészülve a megváltozott hormonháztartással, okozhatnak egy-két problémát. Sokat segíthet ezért, ha rendszeresen látogatjuk a fogorvosunkat.

Járjunk gyakran fogorvoshoz!

A fogorvos ellenőrzi a fogak és a fogíny állapotát, eltávolítja a kezdődő fogszuvasodást és feltárja a lehetséges gyulladásgócokat. Rámutat a helyes megelőzés módjaira, és adott esetben személyes fog- és egészségfejlesztő tanácsokat ad. A hiányos szájhigiénia a fogínyvérzésnek kedvez – ami az ún. terhességi fogínygyulladás tipikus tünete. Ez észrevétlenül eredményezhet fogágy-gyulladást, ami legrosszabb esetben a fog elvesztéséhez vezet. Korábban nem volt ritka, ezért a mai napig a nép ajkán kering, hogy minden gyereke az anya egyik fogába kerül. Ennek természetesen nem kell okvetlenül így lennie. Tanulmányok azt mutatják, hogy a krónikus fogínygyulladás hétszeresére növeli a koraszülés és az alulfejlett újszülöttek világrajövetelének esélyét. Megfelelő szájhigiéniával minimálisra csökkenthetjük ezeket a veszélyeket.

A fogmosás a legjobb óvintézkedés

A fogselyem és a fogköz-tisztító kefe mellett a lágyfejű fogkefe az egyik legjobb tisztítási eszköz. A túl kemény vagy az elhasznált sörte a fogíny sérüléséhez vezethet. És mivel a terhesség során a nyálkahártya véráramlása megnövekedik, és a szövetek is meglazulnak, ilyenkor különösen érzékeny ez a terület. A terhesség alatt gyakrabban cseréljük a fogkefénket a megszokottnál, mert minél régebbi a fogkefe, annál több baktérium telepedik meg rajta.

Maguknak a fogaknak is szükségük van támogatásra: a napi legalább kétszeri fogmosás során használjon a leendő anya fluorid-tartalmú fogkrémet, mert a fluor ellenállóbbá teszi a fogzománcot, és nem hagy támadási pontokat a baktériumoknak. A legjobb, ha ilyenkor fluorid tartalmú szájöblítőt is használ és/vagy hetente egyszer megfelelő gélt juttat a fogaira.

Az egészséges táplálkozás is sokat segít

Csak lassan az édességek utáni vággyal: inkább nassoljuk egyszer egy kiadósat a nap során, mint egész nap többször keveset. Miután befejeztük, mindenképp mossunk fogat, így csökkentsük a fogszuvasodás veszélyét – ezt ugyanúgy száműzni kell a terhesség során, mint a fogíny-gyulladás rizikóját. Az édes, erősen cukrozott élelmiszerekhez és italokhoz hasonlóan a fognak legalább ennyire rosszak a nagy savtartalmú limonádék és frissítőitalok. A zöld- és a fekete tea ellenben csersavat tartalmaz, amely meggátolja a fogszuvasodást okozó baktériumok növekedését – ennek ellenére koffeintartalmuk miatt ne igyunk napi 2-3 csészénél többet. Érdemes tudatosan beépíteni olyan élelmiszereket heti étkezési tervünkbe, amelyek sok kalciumot, magnéziumot, illetve A- és C-vitamint tartalmaznak. Ilyenek például a brokkoli, a petrezselyem vagy a natúrjoghurt. 

Végezetül egy tipp

Akut esetekben a fogorvos azonnal be fog avatkozni és minden szükséges tennivalót elvégez, de a tervezhető kezeléseket, mint amilyen a szájsebészeti beavatkozás, az amalgám tömések eltávolítása vagy éppen a fogfehérítés, jobb, ha a szülés utáni időkre halasztjuk.

További várandósságról szóló cikkek